Przejdź do treści
księga identyfikacji wizualnej przykład

Branding i identyfikacja wizualna marki. To samo czy jednak nie?

Kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę Pinteresta „branding”, wyskoczy Ci całkiem sporo inspirujących palet kolorów, przykłady logo, piękne projekty wizytówek… I oczywiście nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że… takie projekty graficzne to nie branding!

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się:

  • czym różni się branding od identyfikacji wizualnej,
  • co musisz wiedzieć o swojej marce, zanim zaprojektujesz ładne grafiki,
  • gdzie w tym wszystkim jest miejsce dla małej marki osobistej.

Czym jest spójna identyfikacja wizualna marki?

Plakaty, ulotki, wizytówki, logo, kolorystyka, grafiki do publikacji w social mediach, firmowa strona internetowa… Te wszystkie elementy wymagają projektów graficznych, bo są wizualne.

Identyfikacja wizualna to zbiór pewnych wytycznych, które określają, jak dokładnie marka ma wyglądać.

Nie: mówić, pisać czy pachnieć, tylko dosłownie: wyglądać. To bardzo ważne, ponieważ dzisiejszy człowiek – jak mawiała moja polonistka – nie jest już homo sapiens, a raczej homo videns, człowiekiem widzącym.

Rozwój social mediów i marketingu online miał na to olbrzymi wpływ. We wszystkich platformach online pojawiają się elementy graficzne. Jeśli chcesz rozwijać biznes i tworzyć markę, z pewnością też będziesz z nich korzystać.

Z jakich elementów składa się identyfikacja wizualna firmy lub marki?

Podstawowa identyfikacja wizualna składa się z:

  • określonej palety kolorów,
  • odpowiednio dobranych fontów,
  • opracowanego charakteru graficznego (w tym zawierają się takie elementy, jak: ikony, ilustracje, dodatki)
  • zazwyczaj także logo.

Ale pełna identyfikacja może zawierać o wiele więcej elementów, na przykład:

  • wizytówki i papier
  • strona www,
  • ulotki i plakaty,
  • plansze, karuzele, ikony stories, okładki reelsów, cover photo na Facebooka i inne grafiki do social mediów,
  • wygląd uniformów służbowych pracowników…
wyzwanie instakaruzela banner reklamowy

Najpierw strategia marki

Zanim jednak zatrudnisz graficzkę i zamówisz projekt identyfikacji wizualnej, musisz określić wszystko to, co ma wpływ na graficzne potrzeby marki. I właśnie tutaj na scenę wchodzi on: Pan Branding! Składa się on z kilku elementów, które musisz opracować, zanim zajmiesz się graficzną stroną swojego biznesu.

Na pierwszy ogień idzie strategia marki. W dużym skrócie można powiedzieć, że odpowiada ona na kilka pytań:

  • co,
  • komu,
  • po co,
  • i jak

ma komunikować Twoja marka.

Wartości marki i misja

Wartości marki to to, co połączy Cię z Twoim odbiorcą i wyróżni na rynku. Nie każda marka jest dla każdego. Mówiąc o wartościach, filtrujesz swoją grupę docelową (o tym niżej) i docierasz do tych osób, do których chcesz. Wartości marki, tak jak i Twoje prywatne wartości w życiu, powinny być ponadczasowe.

Przykładowe wartości marki: dbanie o środowisku, godność człowieka, innowacyjność, efektywność, pomoc słabszym, równość.

W praktyce: wartością mojej marki osobistej jest efektywność, dlatego projektuję ładne, ale przede wszystkim skuteczne grafiki, które pomogą Ci dotrzeć do odbiorców w social mediach i przekazać im dokładnie to, co chcesz im przekazać. Dzięki temu Ty nie marnujesz energii na tworzenie nieskutecznych grafik, a Twoi odbiorcy oszczędzają czas, nie oglądając czegoś, co nie daje im żadnej wartości.

Terminem pokrewnym do wartości marki jest misja. To trochę takie bujanie w obłokach na temat tego, jak Twoja marka zmieni świat na lepsze.

W praktyce: projektując skuteczne i estetyczne grafiki, chcę sprawić, że z social mediów znikną nieczytelne, brzydkie, a przez to zniechęcające publikacje.

Grupa docelowa

Grupa docelowa to oczywiście pewien wycinek społeczeństwa, który ma stać się klientelą Twojej marki. Musisz wiedzieć, do kogo będziesz się kierować, komunikując swoje działania, bo od tego zależy, jak będzie wyglądał (i brzmiał) taki komunikat.

Przykłady grupy docelowej: zamożne polskie matki między 20 a 35 rokiem życia, mieszkający na wsi polscy emeryci, obcokrajowcy, studiujący w Polsce.

W praktyce: grupą docelowej mojej marki są polskie przedsiębiorczynie między 25 a 50 rokiem życia budujące markę osobistą lub prowadzące jednoosobową (lub bardzo małą) firmę. Wiedząc to, w komunikacji werbalnej używam na przykład zwrotu „girlboss”, a w kolorystyce – koloru różowego.

Branding to więcej niż identyfikacja marki

Jak widzisz, aby stworzyć identyfikację wizualną marki, musisz najpierw opracować jej strategię. W dużym skrócie można by więc powiedzieć, że

branding to (najpierw) strategia + (potem) identyfikacja (wizualna, werbalna, zapachowa, dźwiękowa itd.).

Wizualnie można to przedstawić w ten sposób:

mapa myśli na temat brandingu

Gdzie tu jest miejsce dla marki osobistej?

„Wszystko fajnie, ale ja nie chcę zmieniać świata. Ja chcę tylko zarabiać na życie, sprzedając makramy!” – powiesz. Zastanów się jednak, po co ktoś ma je kupić: czy po to, aby dać Ci zarobić, czy raczej po to, aby ściana w jego salonie była piękna i zachęcała do spędzania w nim czasu?

Malutkie biznesy i marki osobiste skorzystają na dobrze zbudowanym brandingu o wiele bardziej niż wielkie firmy.

Zastanów się, co brzmi bardziej przekonująco:

„Nasze wartości wpisują się w naszą misję i są podstawią naszej kultury oraz wyrazem tego, jak traktujemy siebie nawzajem, naszych klientów i naszych partnerów. Naszą misją jest zwiększenie możliwości rozwoju każdego człowieka i każdej organizacji na świecie.” (Microsoft, dostęp: 19.06.2022)

czy

„Pracuję słowem, kreuję, opowiadam historie. Sprawiam, że zwyczajne komunikaty zamieniają się w przekaz, który chce się chłonąć.” (Klaudyna Maciąg, dostęp: 19.06.2022)?

Nie wiem, jak Ty, ale ja w wielkie słowa olbrzymich firm zazwyczaj nie wierzę, głównie dlatego, że ich wartości i misje opracowane zostały centralnie przez specjalistów od marketingu, ale na poziomie bezpośredniego kontaktu z klientem najczęściej wcale ich nie widać.

Zupełnie inaczej jest w przypadku marek osobistych, gdzie Twoje wartości stają wartościami Twojej marki, a kontaktując się z odbiorcą rzeczywiście na nich bazujesz.

Opracowując więc branding, od strategii do identyfikacji wizualnej, masz szansę naprawdę się wyróżnić i być szczerą wobec Twoich odbiorców. A szczerość w marketingu jest w cenie.

Interesujący temat? Zajrzyj też tutaj!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *