Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna marki to potężna narzędzie marketingowe. Dzięki niej sprawisz, że Twoi odbiorcy będą kojarzyć Twoją markę i na pierwszy rzut oka odróżniać ją od konkurencji. Czego chcieć więcej?
Posłuchaj podcastu Graficzna Strona Biznesu. To pierwsza część nagrania o identyfikacji marki. Opowiadam, jak proces tworzenia identyfikacji wygląda z perspektywy projektantki. Dzielę się tym, jak krok po kroku dobiera się paletę kolorów marki, jak wybieram fonty oraz czym jest charakter graficzny marki.
Posłuchaj części pierwszej także na Spotify oraz w aplikacjach do podcastów.
W drugiej części nagrania opowiadam o tym, jak powstaje projekt logo i co to jest księga identyfikacji wizualnej. Dzielę się też trzema najważniejszymi poradami związanymi z identyfikacją wizualną marki.
Posłuchaj drugiej części także na Spotify oraz w aplikacjach do podcastów.
A jeśli wolisz czytać, to poniżej znajdziesz skróconą transkrypcję obu odcinków. Chcesz pobrać pełną treść? Zapisz się na listę słuchaczek podcastu Graficzna Strona Biznesu i otrzymuj pełną transkrypcję każdego odcinka podcastu!
Co to jest identyfikacja wizualna marki?
Zanim porozmawiamy o procesie tworzenia, musimy wyjaśnić sobie, co to jest identyfikacja wizualna marki.
Identyfikacja wizualna marki to wszystkie elementy graficzne, za pośrednictwem których dana marka się komunikuje z odbiorcą.
Najczęściej tworzą ją takie elementy, jak:
- paleta kolorów,
- zestaw fontów,
- logo w wersjach podstawowej oraz alternatywnych,
- ilustracje, ikony, GIF-y,
- wygląd strony internetowej i profili w social mediach,
- papier firmowy, wizytówki, stopka maila.
Oczywiście tych elementów może być o wiele więcej.
Krok 1: Wartości marki, jej charakter oraz strategia
Kiedy stylista dobiera ubrania dla klienta, musi dowiedzieć się, z kim ma do czynienia. Na nic się zda ciasna, wieczorowa suknia osobie, która cały dzień biega po mieście z psem, dzieckiem i torbą zakupów. Dokładnie tak samo dzieje się przy projektowaniu identyfikacji wizualnej.
Aby stworzyć skuteczny system komunikacji wizualnej, trzeba znać wartości marki, jej charakter oraz strategię.
Do kogo mówi Twoja marka? Co chce osiągnąć? W jaki sposób? Jest poważna, a może raczej na luzie? Oficjalna czy przyjacielska? To Ty jako właścicielka marki musisz znać odpowiedzi na te pytania. Bez tego ani Tobie, ani najlepszej projektantce pod słońcem nie uda się stworzyć skutecznej identyfikacji.
Krok 2: Kolory marki, fonty, charakter graficzny
Pracę nad projektem warto zacząć od opracowania palety kolorów marki, doboru fontów oraz określenia jej charakteru graficznego. Te trzy elementy z jednej strony pozwalają wczuć się w charakter danej marki, a z drugiej – są stosunkowo łatwe do zmienienia, gdyby się okazało, że jednak coś tutaj nie gra.
Kolory marki
Opracowując paletę kolorów dla marki, warto brać pod uwagę trzy kwestie:
- psychologię koloru – czyli to, jakie emocje budzą różne kolory u odbiorców oraz z czym są powszechnie utożsamiane,
- współgranie barw – czyli to, czy kolory do siebie pasują oraz czy ze sobą kontrastują,
- preferencje użytkowników – zarówno odbiorców, jak i właścicielki marki.
To, czy Tobie jako właścicielce podoba się dany kolor, czy nie, ma zastosowanie tylko w przypadku, jeśli to właśnie Ty na co dzień będziesz z identyfikacją wizualną pracować, na przykład tworząc posty do social mediów. W przypadku dużych firm fakt, że prezesowi zarządu nie podoba się czerwony, nie powinien mieć absolutnie żadnego znaczenia.
Zestaw fontów
Font, potocznie nazywanymi czcionką, to wygląd liter. Do identyfikacji wizualnej marki najczęściej stosuje się zestaw dwóch fontów. Czasem wystarczy tylko jeden krój pisma, czasami są aż trzy, ale na pewno nie więcej.
Dobierając zestaw fontów dla marki, trzeba pamiętać:
- że fonty muszą ze sobą kontrastować, to znaczy wizualnie znacząco się różnić,
- aby przynajmniej jeden z wybranych fontów dysponował dużą liczbą odmian (np. heavy, bold, regular, light oraz te wszystkie także w odmianie italic),
- że fonty koniecznie muszą mieć polskie znaki,
- aby styl krojów pisma odpowiadał ich zastosowaniu.
Warto też zwrócić uwagę na to, czy licencja danego fontu pozwala na użycie go w celach komercyjnych bez opłat. Poczytaj o tym, skąd pobrać darmowe fonty.
Charakter graficzny marki
Czyli to, jaki styl grafik będzie dla marki odpowiedni. Powagi firmy prawniczej nie oddadzą ręcznie rysowane doodle kotów, a marce promującej minimalizm nie sprawdzi się feeria barw i tekstur.
Nie chodzi tu o projektowanie konkretnych ikon, ilustracji czy grafik. Szukaj raczej inspiracji i ogólnych wytycznych, zebranych na przykład w moodboard albo tablicę inspiracji na Pintereście.
Krok 3: Projekt logo
Projekt logo wydaje się bardzo ważny, a tak naprawdę… nie każda marka go w ogóle potrzebuje! Jeśli już tak jest, to proces jego powstawania może być bardzo różny, a na pewno nie jest łatwy. Logo jest jednym z tych projektów, które naprawdę warto oddać w ręce specjalisty.
Jeśli jednak decydujesz się stworzyć logo sama, warto wiedzieć, z jakich elementów składa się logo:
- sygnet – czyli „ikonka” logo, czyli ten symbol, rysunek, który się w nim znajduje, np. duże „M” w logo McDonalds’a,
- logotyp – to nazwa marki, np. „Ikea” w logo tego sklepu,
- slogan – czyli slogan, np. „Think different” w niektórych wersjach logo Apple’a.
Warto też wiedzieć, że logo powinno mieć kilka wersji. Wersja podstawowa to ta standardowa, której najprawdopodobniej będziesz używać najczęściej. Oprócz niej możesz potrzebować różnych wersji alternatywnych:
- wersja skrócona – np. sam sygnet, bez logotypu,
- wersja monochromatyczna – czyli z użyciem tylko jednego koloru,
- wersja achromatyczna – czarno-biała,
- wersje negatywowe i pozytywowe – czyli kolor na białym tle lub odwrotnie: biały znak na kolorowym tle.
Logo warto opracować w wielu różnych formatach, które będą przydatne do kolejnych projektów:
- format JPG przyda się na przykład do stopki maila albo jako zdjęcie profilowe w social mediach,
- format PNG z przezroczystym tłem będzie dobrym rozwiązaniem wtedy, kiedy chcemy loga używać jako znaku wodnego,
- format wektorowy, np. AI, będzie potrzebny grafikom, z którymi w przyszłości będziesz współpracować,
- format SVG nada się do pracy w Canvie lub do umieszenia znaku na stronie internetowej w formie kodu.
Krok 4: Inne elementy identyfikacji
Dodatkowe elementy identyfikacji powstają w zależności od potrzeb marki. Mogą to być:
- plansze do użycia w social mediach,
- projekt wizytówek, papieru firmowego i wzór faktury,
- projekt ikon,
- projekt okładek wyróżnionych relacji na Instagramie.
Krok 5: Księga identyfikacji wizualnej
Nazwa „księga” brzmi bardzo dumnie, ale tak naprawdę zazwyczaj chodzi o kilkustronicowy PDF, który jest instrukcją obsługi identyfikacji. Z jednej strony znajdziesz w nim wyjaśnienie tego, dlaczego to właśnie takie, a nie inne elementy tworzą identyfikację wizualną marki. Z drugiej – Ty oraz kolejni graficy, którzy będą z Tobą współpracować, będziecie dokładnie wiedzieć, jak wolno, a jak nie należy używać danej identyfikacji.
W księdze identyfikacji wizualnej znajdziesz:
- paletę kolorystyczną wraz z dokładnymi kodami barw,
- nazwy fontów i informacje o modyfikacjach, jeśli zostały im poddane,
- moodboard definiujący charakter graficzny marki,
- księgę znaku – czyli szczegółowe informacje o logo: jego genezę, wymiary oraz informacje o poprawnych i niepoprawnych zastosowaniach,
- przykłady dodatkowych elementów identyfikacji, jeśli takie zostały zaprojektowane.
Ten dokument jest potrzebny przede wszystkim do tego, aby każdy, kto pracuje z identyfikacją firmy, robił to poprawnie. Ale ma też inną, bardzo przydatna cechę: skutecznie ogranicza wpływ zewnętrznych inspiracji w momencie, kiedy tworzysz grafiki dla swojej marki, a zatem pomaga Ci być bardziej konsekwentną.
3 najważniejsze zasady pracy z identyfikacją
Wiesz już, jak zaprojektować identyfikację wizualną marki krok po kroku. Pozwól więc, że na koniec dam Ci trzy rady, jak jej używać:
- Najważniejsza jest konsekwencja – trzymaj się raz dokonanych wyborów.
- Identyfikacja to narzędzie – i jako takie ma Ci pracę ułatwiać, a nie utrudniać.
- Identyfikacja nie jest raz na zawsze – jeśli Twoja marka się zmienia, to i jej cechy wizualne mogą ulec zmianie. Oczywiście nie z tygodnia na tydzień 🙂
I to tyle! Pamiętaj, że możesz pobrać pełną transkrypcję podcastu, zapisując się na listę słuchaczek:
księga identyfikacji wizualnej to wręcz podstawa 😀
Zgadzam się – jest bardzo przydatna! Nawet jeśli to tylko kilka plików w odpowiednim folderze 😉