Przejdź do treści
identyfikacja wizualna marki podcast

Jak powstaje identyfikacja wizualna marki krok po kroku? Graficzna Strona Biznesu #01

Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna marki to potężna narzędzie marketingowe. Dzięki niej sprawisz, że Twoi odbiorcy będą kojarzyć Twoją markę i na pierwszy rzut oka odróżniać ją od konkurencji. Czego chcieć więcej?

Posłuchaj pierwszego odcinka podcastu Graficzna Strona Biznesu. To pierwsza część nagrania o identyfikacji marki. Opowiadam, jak proces tworzenia identyfikacji wygląda z perspektywy projektantki. Druga część tego nagrania już niebawem 🙂

Posłuchaj także na Spotify, Apple Podcasts oraz w aplikacjach do podcastów.

A jeśli wolisz czytać, to poniżej znajdziesz skróconą transkrypcję odcinka. Chcesz pobrać pełną treść? Zapisz się na listę słuchaczek podcastu Graficzna Strona Biznesu i otrzymuj pełną transkrypcję każdego odcinka podcastu!

.

Co to jest identyfikacja wizualna marki?

Zanim porozmawiamy o procesie tworzenia, musimy wyjaśnić sobie, co to jest identyfikacja wizualna marki.

Identyfikacja wizualna marki to wszystkie elementy graficzne, za pośrednictwem których dana marka się komunikuje z odbiorcą.

Najczęściej tworzą ją takie elementy, jak:

  • paleta kolorów,
  • zestaw fontów,
  • logo w wersjach podstawowej oraz alternatywnych,
  • ilustracje, ikony, GIF-y,
  • wygląd strony internetowej i profili w social mediach,
  • papier firmowy, wizytówki, stopka maila.

Oczywiście tych elementów może być o wiele więcej.

Krok 1: Wartości marki, jej charakter oraz strategia

Kiedy stylista dobiera ubrania dla klienta, musi dowiedzieć się, z kim ma do czynienia. Na nic się zda ciasna, wieczorowa suknia osobie, która cały dzień biega po mieście z psem, dzieckiem i torbą zakupów. Dokładnie tak samo dzieje się przy projektowaniu identyfikacji wizualnej.

Aby stworzyć skuteczny system komunikacji wizualnej, trzeba znać wartości marki, jej charakter oraz strategię.

Do kogo mówi Twoja marka? Co chce osiągnąć? W jaki sposób? Jest poważna, a może raczej na luzie? Oficjalna czy przyjacielska? To Ty jako właścicielka marki musisz znać odpowiedzi na te pytania. Bez tego ani Tobie, ani najlepszej projektantce pod słońcem nie uda się stworzyć skutecznej identyfikacji.

zamów projekt insta karuzeli

Krok 2: Kolory marki, fonty, charakter graficzny

Pracę nad projektem warto zacząć od opracowania palety kolorów marki, doboru fontów oraz określenia jej charakteru graficznego. Te trzy elementy z jednej strony pozwalają wczuć się w charakter danej marki, a z drugiej – są stosunkowo łatwe do zmienienia, gdyby się okazało, że jednak coś tutaj nie gra.

Kolory marki

Opracowując paletę kolorów dla marki, warto brać pod uwagę trzy kwestie:

  • psychologię koloru – czyli to, jakie emocje budzą różne kolory u odbiorców oraz z czym są powszechnie utożsamiane,
  • współgranie barw – czyli to, czy kolory do siebie pasują oraz czy ze sobą kontrastują,
  • preferencje użytkowników – zarówno odbiorców, jak i właścicielki marki.

To, czy Tobie jako właścicielce podoba się dany kolor, czy nie, ma zastosowanie tylko w przypadku, jeśli to właśnie Ty na co dzień będziesz z identyfikacją wizualną pracować, na przykład tworząc posty do social mediów. W przypadku dużych firm fakt, że prezesowi zarządu nie podoba się czerwony, nie powinien mieć absolutnie żadnego znaczenia.

Zestaw fontów

Font, potocznie nazywanymi czcionką, to wygląd liter. Do identyfikacji wizualnej marki najczęściej stosuje się zestaw dwóch fontów. Czasem wystarczy tylko jeden krój pisma, czasami są aż trzy, ale na pewno nie więcej.

Dobierając zestaw fontów dla marki, trzeba pamiętać:

  • że fonty muszą ze sobą kontrastować, to znaczy wizualnie znacząco się różnić,
  • aby przynajmniej jeden z wybranych fontów dysponował dużą liczbą odmian (np. heavy, bold, regular, light oraz te wszystkie także w odmianie italic),
  • że fonty koniecznie muszą mieć polskie znaki,
  • aby styl krojów pisma odpowiadał ich zastosowaniu.

Warto też zwrócić uwagę na to, czy licencja danego fontu pozwala na użycie go w celach komercyjnych bez opłat. Poczytaj o tym, skąd pobrać darmowe fonty.

Charakter graficzny marki

Czyli to, jaki styl grafik będzie dla marki odpowiedni. Powagi firmy prawniczej nie oddadzą ręcznie rysowane doodle kotów, a marce promującej minimalizm nie sprawdzi się feeria barw i tekstur.

Nie chodzi tu o projektowanie konkretnych ikon, ilustracji czy grafik. Szukaj raczej inspiracji i ogólnych wytycznych, zebranych na przykład w moodboard albo tablicę inspiracji na Pintereście.

Krok 2: Logo

Ciąg dalszy nastąpi wraz z opublikowaniem drugiej części nagrania podcastu. Nie przegap kolejnego odcinka! Zapisz się na listę słuchaczek:

.

2 komentarze do “Jak powstaje identyfikacja wizualna marki krok po kroku? Graficzna Strona Biznesu #01”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.