Przejdź do treści
jak zaprojektować okładkę e-booka podcast o grafice

Jak zaprojektować okładkę e-booka? Graficzna strona biznesu #05

Jeśli samodzielnie projektujesz e-booka, to w którymś momencie staniesz przed problemem: jak zaprojektować okładkę? Dobra wiadomość jest taka, że przy projektowaniu okładki dla publikacji cyfrowej nie musimy się kierować skomplikowanymi wytycznymi ani upierdliwymi zasadami. Zła – że o kilku kwestiach trzeba pamiętać. Ale spokojnie, chętnie Ci o nich opowiem.

Ten artykuł jest skróconą wersją transkrypcji #05 odcinka podcastu Graficzna strona biznesu.

Posłuchaj także na Spotify, Google Podcasty, Apple Podcasts oraz w aplikacjach do podcastów.

A jeśli chcesz pobrać pełną transkrypcję, zapisz się na listę słuchaczek:

.

Jaką funkcję ma okładka e-booka?

Zanim wskoczysz do programu graficznego i zacznie projektować, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jaką funkcję ma okładka e-booka.

Okładka powinna przedstawić to, co w środku publikacji. Chodzi o to, żeby spoglądając na okładkę, odbiorca mniej więcej wiedział, czy ma do czynienia z e-bookiem o sporcie, o biznesie czy na przykład o jedzeniu.

Druga funkcja okładki to przyciąganie wzroku odbiorcy. Fakt, mówi się, aby nie oceniać książki po okładce, ale prawda jest taka, że chętniej sięgamy po publikacje, którym na pierwszy rzut oka przyciągają nasz wzrok.

Co umieścić na okładce?

Zwyczajowo przyjęło się, że na okładce książki lub e-booka umieszcza się:

  • tytuł,
  • dane autora,
  • logo wydawnictwa i/lub dystrybutora (czasami).

Oprócz tego, na okładce mogą pojawić się inne informacje, na przykład o tym, że e-book jest bestsellerem, że ktoś ważny go poleca lub że autor jest na przykład znaną osobistością.

Wybierając dane do pokazania na okładce, warto myśleć o tym, po co one mają się tam znaleźć. Na przykład tytuł prawdopodobnie będzie konkretnie informował o tym, czego dotyczy e-booka. Z kolei czasami dane autora mogą skłonić odbiorcę do zakupu, szczególnie jeśli autorem jest jakaś znana osoba.

Projekt okładki a sprzedaż e-booka

Już w trakcie projektowania okładki warto mieć na uwadze to, jak będzie wyglądać sprzedać e-booka. Publikacje elektroniczne są sprzedawane w sklepach online, które z kolei charakteryzują się tym, że bardzo często pierwszy kontakt klienta z produktem odbywa się w momencie, kiedy ba ekranie wyświetla się naprawdę nieduża grafika. Z tego powodu warto zadbać o to, aby najważniejsze informacje na okładce (zazwyczaj jest to tytuł) były w miarę widoczne nawet na takiej miniaturze. Zobacz na przykładzie, jak może wyglądać e-booka w sklepie online:

Jak dobrać kolory okładki?

Oprócz napisów na okładce pojawią się też różne barwy. Jak dobrać kolory do projektu?

Nie ma takiego obowiązku, ale możesz kierować się po prostu identyfikacją wizualną swojej marki. Moim zdaniem to naprawdę dobry pomysł, zwłaszcza jeśli wydajesz dopiero swój pierwszy produkt, bo pomoże odbiorcom powiązać e-booka z Twoją marką.

Jeśli masz (lub planujesz mieć) w sprzedaży więcej publikacji elektronicznych, możesz też wykorzystać kolory do odróżnienia ich. Pozwoli to łatwiej komunikować klientom, który e-booka jest dla nich. Wystarczy, że powiesz: „czerwony dla początkujących, zielony dla zaawansowanych” i już!

Jak wydać e-booka – przydatne linki:

Jeśli interesuje Cię to, jak samodzielnie wydać e-booka, zajrzyj:

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *