Grudzień to ten czas, kiedy większość twórców internetowych przygotowuje prezentowniki z pomysłami na świąteczne podarki. Ja postanowiłam do tego tematu podejść trochę inaczej – zapraszam na wishlistę czytelniczką – znajdziesz w niej książki o rozwoju osobistym, projektowaniu i biznesie, które znam i polecam, oraz takie, które dopiero chcę przeczytać.
Traktuję ten artykuł jako moją listę książek do przeczytania. Mam nadzieję, że i Ty znajdziesz tu pozycje dla siebie!
(Artykuł zawiera linki afiliacyjne).
Czy to są książki, które musisz przeczytać?
Zanim przejdziemy do poszczególnych kategorii, wyjaśnijmy sobie jedno: to nie są książki, które musisz przeczytać. Moim zdaniem coś takiego nie istnieje, bo każda z nas ma zupełnie inne potrzeby. Ktoś może woleć książki samorozwojowe, bo to właśnie na tym polu chce się uczyć. A ktoś inny wybierze książki biznesowe, bo zdobywanie wiedzy z tego tematu jest dla niego ważniejsze.
Zamiast więc podążać za gotową listą lektur, lepiej potraktuj ją jak inspirację i wybierz z niej te publikacje, które rzeczywiście Cię ciekawią.
Książki o rozwoju osobistym
Ta kategoria jest bardzo pojemna, bo każda z nas może zupełnie inaczej rozumieć pojęcie samorozwoju. W moim przypadku tutaj właśnie wpadają lektury o produktywności, planowaniu, odpoczywaniu i budowaniu takiego mindsetu, jakim chciałabym się kierować w życiu. Książki o rozwoju osobistym, które mnie interesują, to:
Potęga checklisty. Jak zrobić coś lepiej
Jej lekturę mam już za sobą i swego czasu nawet miałam przyjemność ją recenzować na blogu Pani Swojego Czasu:
„Największą zaletą książki Atula Gawande jest to, że jest wręcz naszpikowana przykładami. Autor opisuje skomplikowane procesy z dziedziny medycyny, lotnictwa i chirurgii i, przytaczając statystyki, pokazuje czarno na białym, jak wprowadzenie list kontrolnych zmieniło te branże na lepsze. Na przykładzie swojej pracy z zespołem WHO wyjaśnia też, że źle przygotowana checklista może utrudnić pracę zamiast ją ułatwić.
Sprawnie wykorzystuje przytaczane historie, aby przemycić praktyczne informacje o tym, jaka lista kontrolna być powinna, a jaka zdecydowanie nie, jak z niej korzystać w zespole, a jak w pojedynkę oraz kiedy warto po nią sięgnąć.
Książkę przyjemnie się czyta – jest napisana lekkim językiem. Nie jest to może pozycja, którą połkniesz w jeden wieczór przy paczce chipsów, ale nie jest to też lektura męcząca ani bardzo wymagająca. W sam raz, aby nieco wysilić szare komórki, ale raczej po to, aby dać się porwać efektowi „wow, to działa!”, niż by dogłębnie analizować dane i pracować nad samą sobą.”
Esencjalista. Mniej, ale lepiej
To już kultowa publikacja o tym, jak być bardziej efektywną, jak podejmować dobre decyzji i jak robić, żeby się nie narobić. Czytałam i zdecydowanie polecam, bo choć dla mnie lektura nie była czymś, co zmieniło moje podejście do życia – idea „less is more” jest mi bliska już od wielu lat, tak projektowo, jak i życiowo – to jednak warto czasem przypomnieć sobie, dlaczego takie podejście naprawdę ma sens!
Dlaczego marzyciele uratują świat, czyli co nauka o mózgu mówi na temat kreatywności
Podzielę się opinią, jak tylko przeczytam.
Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty
Jestem w trakcie lektury, a raczej słuchania w formie audiobooka i już teraz wyniosłam jedną ważną lekcję: jeśli co miesiąc poprawisz swój wynik w jakiejś kategorii zaledwie o 1%, to po roku poprawiłaś się aż o 12%! Powtarzana regularnie mała zmiana prowadzi do rewolucji, a małymi krokami też da się obejść świat dookoła.
Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza
Recenzja wkrótce.
Książki o biznesie
Książki o biznesie to zdecydowanie kategoria, którą dopiero odkrywam. Jakie pozycje chciałabym poznać?
Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy
Po lekturze zostałam z takim wielkim, gigantycznym „Wow!” I jedną, najważniejszą lekcją: jeśli Twoi klienci mówią, że coś kupią, to… mówią. A niekoniecznie kupią. Autor, Martin Lindstrom, bazując na badaniach mózgu, na konkretnych przykładach pokazuje, dlaczego identyfikacja wizualna marki ma sens, jak mózg podejmuje decyzje zakupowe zupełnie bez naszego udziału oraz jak wielkie marki korzystają z tych informacji. Wnioski dla małych marek trzeba sobie wysnuć samodzielnie, ale przy tak licznych informacjach nie jest to trudne.
Brand sense. Marka pięciu zmysłów
Recenzja wkrótce.
Poradnik design thinking, czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie
Recenzja wkrótce.
Biznesowe puzzle. Konkretne wskazówki, dzięki którym poukładasz swój biznes
Recenzja wkrótce.
Firma, czyli Ty
Recenzja wkrótce.
Książki o designie i grafice
Pytanie o książki o designie i grafice dostaję od Was naprawdę często. Ciekawa sprawa jest taka, że póki co naprawdę niewiele ich przeczytałam, bo o ile wiedzę lubię czerpać z lektur, o tyle umiejętności wolę zdobywać w praktyce – tworząc projekty graficzne.
Jak przestałem kochać design
W tym zbiorze Marcin Wicha stara się pokazać, co działo się w projektowaniu w ostatnich latach oraz jaki wpływ realnie ma ono na nasze życie. Z przymrużeniem oka, ironicznie, lekko, choć nie zawsze przyjemnie – tak autor pisze o designie. Zdecydowanie polecam!
Książka po okładce. O współczesnym polskim projektowaniu okładek książkowych
Recenzja wkrótce.
User friendly. Jak niewidoczne zasady projektowania zmieniają nasze życie, pracę i rozrywkę
Recenzja wkrótce.
Design dla hackerów. Sekrety genialnych projektów
Recenzja niebawem, bo jestem już w trakcie lektury.
Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów
Recenzja wkrótce.
Książki o marketingu
Każdy biznes wymaga sensownej promocji. Jakie książki o marketingu – szczególnie tym internetowym – warto przeczytać?
10 dobrych praktyk. Jak w prosty sposób poprawić skuteczność swoich social mediów?
W tej kategorii nie mogło zabraknąć mojego e-booka o skutecznych social mediach! Tworzenie publikacji kiepskiej jakości nie ma absolutnie żadnego sensu. Czas treści niepotrzebnych, zbędnych czy nieskutecznych już dawno minął. Odbiorcy nie mają na nie ani czasu, ani ochoty. A i twórcom nie starczy już doby, by pracować nad czymś, co nie działa. Jeśli też tak uważasz, ale nie wiesz, jak przekuć teorię w działanie – ten e-book jest dla Ciebie!
Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?
Recenzja już niebawem. Po kilkunastu pierwszych stronach mogę powiedzieć, że książka czyta się sama.
Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych
Zaczęłam, ale to nie jest lekka lektura, więc chwilo legła odłogiem. Recenzja niebawem.
Co chce wiedzieć klient? Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców
Recenzja wkrótce.
Narratologia
Recenzja niebawem.
Większość z tych pozycji jest dostępna także (lub tylko!) jako e-booki na Kindle’a albo inny czytnik.