Paleta kolorów to chyba najważniejsze narzędzie do pracy nad wizualną stroną każdego biznesu. Kolory są obecne w grafikach, na profilach w social mediach, zdobią opakowania produktów, wizytówki oraz papier firmowy. Ale wybór kolorów dla marki to nie taka prosta sprawa. Na szczęście na rynku jest całkiem sporo darmowych aplikacji, które pomogą Ci opracować paletę barw.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest paleta barw,
- jakie 3 narzędzia pomogą Ci stworzyć własne zestawienie kolorów,
- gdzie szukać gotowych rozwiązań kolorystycznych,
- co to jest gradient i skąd wziąć piękne wzory.
Mam nadzieję, że po lekturze opracowanie kolorystyki to będzie dla Ciebie bułka z masłem. Do dzieła!
Co to jest paleta barw i dlaczego jest ważna?
Zanim jednak zajmiemy się praktyką i narzędziami, ustalmy, co to jest paleta barw.
Paleta barw to zestaw kilku kolorów, które zostały dobrane w uporządkowany sposób po to, aby uzyskać konkretny efekt.
Rozłóżmy tę definicję na czynniki pierwsze:
- zestaw kilku kolorów – czyli pewna niewielka liczba,
- dobranych w konkretny sposób – czyli z zastosowaniem pewnych zasad dobierania kolorów w zależności od tego, do czego paleta ma być używana (więcej o tych zasadach przeczytasz poniżej),
- aby uzyskać konkretny efekt – inaczej dobierzemy kolory, kiedy chcemy zaszokować, a inaczej, gdy chcemy dać wrażenie spokoju i powagi.
Odpowiedni dobór barw jest niezmiernie ważny, ponieważ to właśnie kolory są podstawową informacją, którą odbieramy za pomocą wzroku, który uważany jest za najważniejszy zmysł człowieka.
Jak dobierać kolory?
Proces doboru kolorów i zasady, które nim rządzą, zmieniają się w zależności od tego, do czego będziemy tych kolorów używać. Skupmy się jednak na sytuacji, w której paleta będzie elementem identyfikacji Twojej marki.
3 podstawowe zasady, jak dobierać kolory dla marki, to:
- odwołanie się do psychologii koloru – czyli tego, jakie emocje konkretny kolor wywołuje w odbiorcy oraz z czym jest utożsamiany,
- zachowanie odpowiedniego kontrastu między kolorami – po to, aby łączenie swobodnie można było łączyć je w obrębie jednej grafiki w ten sposób, aby nadal pozostała czytelna,
- świadomość wrażenia, jakie zestawienie kolorów powoduje – niektóre kolory w zestawie dają wrażenie odważnych, choć każdy z nich oddzielnie jest raczej spokojny. Lub odwrotnie. Warto zwrócić na to uwagę, aby ten przekaz odpowiadał charakterowi marki.
Tyle teorii. Czas na szybki przegląd narzędzi, które pomogą Ci opracować paletę kolorów, o której marzysz!
Własne zestawienie kolorów – 3 darmowe narzędzia
Te narzędzia proponują gotowe rozwiązania, ale mają szerokie możliwości ich edycji, dzięki czemu pozwolą Ci opracować własne, spersonalizowane zestawienie kolorów.
Adobe Color
To pierwsze narzędzie, do którego zaglądam, pracując z kolorami. Odcienie wybiera się, przesuwając punkty w kole barw albo wpisując konkretny kod koloru. Można wybrać jedną główną barwę i pozwolić, aby program sam zbudował wokół niej paletę (dopełniającą, monochromatyczną itd.) albo ręcznie wszystko ustawić. Dodatkowo do dyspozycji są zakładki:
- Eksploruj – tu znajdziesz gotowe palety stworzone przez użytkowników,
- Trendy – gdzie znajdują się modne zestawy barw, podzielone według ich zastosowania (ilustracja, UX, architektura itd.)
Coolors
To narzędzie dysponuje biblioteką gotowych rozwiązań, które można przenieść do projektów lub dowolnie edytować. Otwierając generator palety kolorów, dostajesz losową paletę do edycji, a wchodząc w zakładkę Explore, trafiasz do biblioteki pełnej inspiracji.
Muzli Colors
Ta aplikacja działa na podobnej zasadzie, co Coolors. Pracę rozpoczyna się od gotowej propozycji, którą można dowolnie dostosowywać. Ciekawym rozwiązaniem, którego brakuje w innych aplikacjach, jest to, że pod próbkami kolorów znajduje się propozycja ich zastosowania w bardzo prostym interfejsie (dwa do wyboru: na ciemnym tle i na jasnym) – opcja szczególnie przydatna, jeśli planujesz wykorzystać paletę do projektu strony internetowej.
Gotowa paleta kolorów online – 4 darmowe narzędzia
Nie masz pomysłu i szukasz gotowej palety kolorów online? Spokojnie, mam dla Ciebie 4 darmowe narzędzia, które wykonają brudną robotę za Ciebie.
Pinterest nigdy nie zawodzi! Ten pełen inspiracji portal jest też bogatą bazą wszelkich możliwych rozwiązań kolorystycznych. Wystarczy wyszukać „color palette” i już można zacząć klikać i… przepaść w świecie barw na długie godziny.
Color Hunt
Palety od Color Hunt są po prostu piękne. Tylko tyle i aż tyle. Aplikacja pozwala na wyszukiwanie rozwiązań po konkretnych barwach, ale można też zajrzeć do propozycji posegregowanych w kolekcje tematyczne (Pastel, Retro, Happy itp.). Oprócz tego możesz posegregować wyniki od najnowszych albo według popularności. No i stworzyć własną kolekcję ulubionych palet!
Apka pozwala też tworzyć własne palety, ale w żaden sposób w tym nie pomaga, więc nie jest to opcja dla osób, które chcą sobie ułatwić pracę.
Canva
Zaskoczona? Ja byłam, kiedy odkryłam, że Canva ma swoje własne narzędzie do pracy z zestawami kolorów. I to nie byle jakie narzędzie, bo platforma oferuje:
- bogatą bibliotekę gotowych palet, którą można przeszukać na podstawie wybranego koloru,
- bazę wiedzy – w której znajdują się informacje o teorii koloru i przestrzeni barw,
- informacje o konkretnych kolorach – każdy jest dokładnie opisany (znaczenie, historia, sugerowane użycie) i zaprezentowany w różnych możliwych paletach,
- narzędzie do tworzenia gotowych palet na postawie zdjęć.
Nieźle, co?
Color Space
Wybierasz jedną barwę, a ten generator palety kolorów odwala pracę za Ciebie i tworzy całą masę gotowych zestawień. To narzędzie tworzy też cudowne gradienty – poczytaj o nich poniżej.
A może gradient? 2 aplikacje z pięknymi propozycjami
Zastanawiasz się, co to jest gradient i czy to rozwiązanie dla Ciebie?
Gradient to płynne przejście pomiędzy przynajmniej dwoma kolorami.
Według raportu o trendach na 2022 przygotowanego przez Envato, gradienty, zwłaszcza w pastelowych odcieniach, są na topie. Nie jest to rozwiązanie dla każdego, ale jeśli Twoja marka jest innowacyjna, nowoczesna, nietuzinkowa – użycie gradientu w identyfikacji może być strzałem w dziesiątkę. A do pracy z gradientami polecam:
Grabient
To prosta biblioteka gradientów, pozwalająca na edycję każdego z nich. Możesz zmienić kolory już użyte, dodać ich więcej, przesunąć proporcję każdego w próbce oraz edytować kąt, pod jakim kolory się łączą. Twórcom stron internetowych przyda się opcja kopiowania kodu CSS do konkretnego rozwiązania kolorystycznego.
Color Space
Wspomniane już narzędzie pozwala tworzyć gradienty dwu- i trzykolorowe. Zakres edycji jest nieco mniejszy niż w przypadku platformy Gabient, ale za to edytor – o wiele bardziej efektowny. Masz również dostęp do kodu CSS wygenerowanego rozwiązania.
Identyfikacja wizualna – dowiedz się więcej!
Świat kolorów jest bardzo ciekawy i jestem przekonana, że jeszcze wiele interesujących odkryć przed nami. Z pewnością niektóre z nich będzie można zastosować przy tworzeniu identyfikacji wizualnej. Jeśli interesuje Cię ten temat:
Jest jeszcze generator motywu kolorów ze zdjęcia 🙂
Tak, to prawda – są też takie rozwiązania 🙂
OK. W miarę łatwo jest zarządzić tekstem, tłem, wykresami itp. elementami na podstawie określonej palety barw (np. 5 kolorów). A jak wygląda kwestia dostosowania dowolnego zdjęcia do wybranej palety barw? Jest na to jakiś prosty sposób w dobie AI?
Niestety nie wiem, czy jest jakieś narzędzie AI, które mogłoby pomóc. Ja korzystam z Adobe Lightroom (w wersji aplikacji na telefon), a w wersji na komputer jeszcze łatwiej manipulować zdjęciem 🙂