No dobra, napisałaś, tekst gotowy w Wordzie i teraz co dalej? Oczywiście: skład e-booka! Zobacz, jak krok po kroku przeprowadzić proces składu e-booka albo lead magnetu. Z artykułu dowiesz się:
- od czego zacząć?
- kiedy jest czas na pracę z tekstem, a kiedy na ilustracje?
- jakich programów do składu warto używać?
- na co zwrócić uwagę przy projektowanie e-booka?
Zapraszam na skróconą transkrypcję 4 odcinka podcastu Graficzna strona biznesu. Posłuchaj tego odcinka:
Posłuchaj także na Spotify oraz w aplikacjach do podcastów.
Pobierz pełną transkrypcję:

Skład e-booka krok po kroku
Skład e-booka to proces. I jak każdy proces, składa się z kilku kroków, które należy wykonywać w odpowiedniej kolejności. Zobacz, co, kiedy, po czym i dlaczego warto zrobić, aby wydać swojego e-booka.
Krok 1: Oddaj tekst do korekty
Tekst warto poddać korekcie, ale też redakcji. Bez tej pierwszej trudno będzie osiągnąć efekt wow, bo w tekście na pewno będzie trochę błędów: literówek, błędów interpunkcyjnych, podwójnych spacji… Taki tekst po prostu nie będzie ładnie wyglądał.
Redakcja z kolei sprawi, że Twoim odbiorcom łatwiej będzie e-booka przeczytać, bo tekst będzie zrozumiały i przyjazny dla czytelnika.
Krok 2: Zaplanuj ilustracje
W e-bookach znajdują się dwa rodzaje ilustracji:
- takie, które mają określone miejsce (np. wykresy, tabelki, diagramy),
- takie, które go nie mają tzw. wypełniacze).
Zanim zaczniesz składać swoją publikację, przygotuj materiały z tej pierwszej kategorii i zaznacz w tekście, gdzie dokładnie mają się one znaleźć.
Krok 3: Określ styl graficzny i przetestuj go
Wybierz kolory, fonty i charakter graficzny dla swojej publikacji. Można powiedzieć, że na tym etapie tworzysz mini identyfikacją wizualną dla tego konkretnego projektu. Pamiętaj, aby przygotować sobie ściągę z wybranych elementów.
Krok 4: Złóż tekst e-booka
Przechodzimy do składu – zacznij od tekstu, ilustracje oznaczając tylko plamą koloru w odpowiednim kształcie. Dodaj wszystkie nagłówki, przypisy, cytaty. Dzięki temu dowiesz się, jaką objętość ma Twoja publikacja oraz jak całość się prezentuje.
Krok 5: Dodaj ilustracje i wypełniacze
Wypełnij e-booka ilustracjami. Wystarczy, że wkleisz je w miejsca wcześniej oznaczone plamą kolor. W miejscach, gdzie w składzie jest „dziura”, czyli puste miejsce, możesz wprowadzić wypełniacze, które cieszą oko (ale nie przesadź z nimi!).
Krok 6: Korekta składu
Na koniec już złożonego e-booka należy poddać korekcie. Możesz zrobić to sama i wyłapać miejsca, gdzie coś się ucięło, źle wkleiło, brzydko ułożyło. Polecam jednak skorzystać z usług profesjonalistki, która oprócz wyżej wymienionych defektów wyłapie też literówki i inne błędy składu, które utrudniają czytanie.
Programy do składu
Jakie płatne i darmowe programy do składu możesz wykorzystać? Oto kilka propozycji:
- Canva – jej największy plus to fakt, że jest darmowa. Ale niestety nie jest to program do składu i w żaden sposób tego procesu nie ułatwia, więc proces składania będzie trudny i żmudny.
- Affinity – to płatny (choć w miarę tani) program do składu. Znajdziesz w nim dużo automatycznych rozwiązań usprawniających pracę. Minus: trudno o dobre tutoriale i samouczki do jego obsługi.
- Adobe Indesign – profesjonalny program do składu, który ogrom pracy zrobi za Ciebie (i to zrobi dobrze!). Płaci się za niego subskrypcyjne (ale można wykupić dostęp np. tylko na miesiąc), a internecie znajdziesz ogrom szkoleń i tutoriali zarówno po polsku, jak i po angielsku. Mnogość funkcji może jednak nieco komplikować składanie, a interfejs niestety nie ułatwia życia.
- Pages – darmowa aplikacja dla komputerów Maca, w której znajdziesz naprawdę dużo przydatnych funkcji i mnóstwo szablonów. Można jej też używać zamiast Worda.
Projektowanie e-booka – o tym warto pamiętać!
O czym warto pamiętać, zanim zabierzesz się za projektowanie e-booka?
- Dopasuj rozmiar strony do urządzenia, na którym e-booka będzie czytany.
- Zwróć uwagę na długość linijki i dopasuj liczbę kolumn tekstu do rozmiaru strony.
- Uważaj na zbyt dużą liczbę różnych bloków tekstu (np. wyróżnione fragmenty, anegdotki, cytaty, talebki, przypisy…).
- Do składu wybierz maksymalnie 3 różne fonty i pamiętaj, aby były one czytelne.
- Pilnuj wyrównania tekstu (podpowiedź: najłatwiej jest pracować nad tekstem wyrównanym do lewej).